Bobex logo
TANKKAARTEN, BETAALTERMINALS,...
ONTDEK AL ONZE GIDSEN»

Zakelijk een incassobureau inschakelen

incassobureau inschakelen zakelijk
Een eigen zaak is altijd uw droom geweest. U stampt enthousiast een eigen project uit de grond en werkt hard om uw klanten tevreden te stellen. Alles verloopt prima, tot de laatste stap in het zakelijk proces: uw klant moet betalen. Plots moet u zich zorgen maken om onbetaalde facturen. Wanbetalers vormen een bron van frustratie en zorgen, maar neem zelf de controle terug in handen! Zakelijk een incassobureau inschakelen kent enkel voordelen.

Incassobureau inschakelen: de zakelijke voordelen

Een incassobureau inschakelen zal uw bedrijf gegarandeerd ten goede komen. Geef geldzorgen geen kans: vertrouw uw onbetaalde facturen toe aan een professional. Wat zijn de voordelen van het inschakelen van een incassobureau?

  • Goedkoop Een incassobureau hanteert de ‘no cure, no pay’ methode. Dit betekent dat u pas moet betalen wanneer een factuur geïncasseerd werd. Meer uitleg over dit betalingsprincipe vindt u hier. Als uw wanbetaler niet betaalt, kost het u niets!
  • Discipline Een incassospecialist kent de kneepjes van het vak. Er is slechts één manier om een wanbetaler te overhalen zijn factuur te betalen: hem dagelijks bestoken met telefoons, rappels en aanmaningen. Deze professionele discipline vraagt veel tijd en volharding.
  • Commercieel Het is belangrijk om uw commerciële contacten te behouden. U wilt dat uw klanten betalen, maar ook dat ze klant blijven. Een incassobureau inschakelen gebeurt buiten het gerecht om, zodat uw zakelijke relaties optimaal onderhouden blijven.
  • Snelheid Een dossier wordt gemiddeld genomen binnen de twee maanden afgehandeld, van zodra een incassobureau werd ingeschakeld. Bedrijven zijn duidelijk geneigd sneller te betalen wanneer u grove middelen inzet.
  • Tijd Een incassobureau inschakelen geeft u terug de tijd die u nodig heeft om uw bedrijf draaiende te houden. U heeft opnieuw energie om te investeren in positieve relaties met uw (andere) klanten. U krijgt ademruimte om blijvend perfecte kwaliteit te garanderen.
  • Inspraak Een groot voordeel van de samenwerking met een incassobureau is dat u inspraak heeft op de manier waarop uw klanten zullen benaderd worden. Heeft u een voorkeur voor telefonisch contact of verkiest u schriftelijke aanmaningen? Wenst u een strenge of eerder commerciële benadering? Elke beslissing wordt genomen in overleg met uw gekozen incassobureau.

Heeft uw bedrijf nood aan financiële zekerheid, zonder dat uw zakelijke relaties hieronder lijden? Twijfel niet: een incassobureau inschakelen is de oplossing!

Wanneer moet u zakelijk een incassobureau inschakelen?

U dient rekening te houden met twee parameters wanneer u overweegt om zakelijk een incassobureau in te schakelen.

  1. Overschreden periode Het is belangrijk om tijdig een dossier door een incassobureau te laten behandelen. Wanneer een factuur na twee maanden nog niet werd betaald, moet u overwegen om een externe partij in te schakelen. We zien in praktijk dat de kans op betaling drastisch kleiner wordt wanneer deze periode overschreden wordt. Geef uzelf dus 60 dagen de tijd om een factuur te incasseren, maar wacht niet langer om een incassobureau in te schakelen.
  2. Tijdsgebrek Een optimaal debiteurenbeheer kost tijd en geld. Het is dus vanzelfsprekend dat steeds meer bedrijven dit uitbesteden aan professionals. Wanneer u merkt dat een groot deel van uw kostbare tijd opgaat in het opvolgen van onbetaalde facturen, is externe hulp noodzakelijk.

Wanneer u ondervindt dat één van deze punten uw bedrijf parten speelt, mag u niet langer twijfelen. Geef uw bedrijf het gezond financieel beleid dat het verdient: schakel een incassobureau in!

Wat is het verschil tussen incasso en factoring? Door de sterke stijging van het aantal wanbetalers nemen steeds meer en meer bedrijven een factoring bedrijf onder de arm. Het is namelijk zeer nadelig voor uw eigen bedrijf als klanten echt té lang wachten om hun facturen te betalen. Op die manier kan u namelijk zelf…

Verder lezen

No cure, no pay? Hoe gaat een deurwaarder te werk? Er bestaan heel wat misverstanden over de precieze taakomschrijving van een deurwaarder. Vaak wordt aangenomen dat hij meteen beslag legt op roerende of onroerende goederen, maar dit is pas de allerlaatste stap in een lange procedure die hij doorloopt om facturen alsnog te incasseren. Stapelen…

Verder lezen

Debiteurenbeheer kost tijd en moeite   Verkopen is vaak geen probleem, de betaling krijgen daarentegen kan dat wel zijn! In moeilijke economische tijden valt op dat mensen steeds vaker betalingen uitstellen en rekeningen laten opstapelen. Soms gaat het zo ver dat een aankoop na maanden nog steeds onbetaald blijft. Om de betaling alsnog te krijgen,…

Verder lezen

Hoe beperkt u best de risico’s van wanbetalers? Wanbetalers zijn effectief een bedreiging voor de financiële gezondheid van een onderneming. Uit onderzoek blijkt dat 1 op 4 Belgische bedrijven over kop gaat door slechte betalers. Vlot betalingsverkeer is immers essentieel voor een goede business. Aangezien omzet slechts omzet is wanneer de klant ook werkelijk betaalt….

Verder lezen